17 apr. 2011

Top 10 Skägg Genom Tiderna

3.) Humphrey Bogart i "Sierra Madres skatt"

 Det här skägget dök lite upp ifrån ingenstans. Jag slösurfade runt på internet när jag råkade ramla över den. Och på något sätt talade bilden till mig direkt. Jag fastnade för den här varianten.
Det ser ut som om den i vanliga fall så renrakade mr Bogart smetat klister på käkpartiet och sedan sprungit genom en hög med könshår. Det ser för täääskigt ut om jag får formulera mig så. Men den vinner för att det speglar karaktären.
Bogart spelar Fred Dobbs som haft mycket oflyt och ger sig iväg med sin partner till Sierra Madre för att leta guld. Där går de genom alla möjliga olika kval och misstro mot varandra. De blir nästan på gränsen till galna.
Och det är det jag tycker också att skägget förmedlar. Och skulle jag spela den här karaktären så skulle jag VILJA ha ett sånt skägg. Det finns en fördom och värdering hos oss alla när vi möter någon med den här ansiktsfrisyren. Ett dåligt, glest och fult skägg. Men väldigt väldigt rätt i trakterna runt Sierra Madre.

Inga kommentarer: