26 maj 2008

Idag då...

Har idag genomfört min andra dag på Bäcklunds. En bra dag som gick väldigt fort...
...bortsett från att jag for ifrån min lunch imorse, sålde ett stort antal impregnerade planker styckvis istället för metervis, och tappade av ett skåp från trucken, men annars så gick det fint.

De gubbar som kommer och ska ha grejer är rätt luriga.
Först och främst så har de oftast grov dialekt, sluddrar mycket, hör dåligt och använder avancerat slang a lá 1876. De är sämre att kommunicera än Rainman i Västansjös skogar utan mobiltäckning.
För det andra så har de ju alltid helt klart för sig vad de ska ha och vad det heter. När det sen visar sig heta något annat, de mått de angav inte stämmer osv. surnar de oftast till och ska tjafsa.
"Nä nu har ni märkt fel... ...jag har jobbat som snickare i X år och har aldrig..."

Och när de väl stillat sig så ska de förhandla. En planka på 5,2 meter ska de ha till 3,5 meter då den är fnasig i kanten eller någe. Och till råga på allt är grejerna för dyra...
För när de var unga då kunde man minsann köpa två negerslavar för 40 spänn och få två gräddkolor på köpet.
Nä hualigen för dom. Jag funderar just på om man inte borde införa Ättestupa igen,,,

(Det ska dock tilläggas att det finns några snälla enar också. Och deras tillmötesgående stil gör att gubbarna blir ett gnagande bakmbrus i vardagen.)

Inga kommentarer: